Systém STIHL M-Tronic

Značky

Systém řízení a kontroly chodu motoru

Zařízení STIHL M-Tronic je již několik let montováno do některých profesionálních pil a křovinořezů. Jedná se o management motoru – tedy česky řečeno systém, který řídí a kontroluje chod motoru. Vlastní řízení chodu motoru je prováděno prostřednictvím regulace bodu zážehu zapalovací svíčky a dále pak pomocí elektronického dávkování paliva do karburátoru.

Srdcem zařízení STIHL M-Tronic je řídicí jednotka, která je zabudována do modulu zapalování a tvoří s tímto modulem nedělitelnou součást. Při stavbě řídicí jednotky byly využity všechny dostupné výhody rozměrové minimalizace elektronických součástek a výsledkem je stavební prvek, který má stejné rozměry jako modul zapalování u ostatních strojů. Řídicí jednotka sbírá informace o otáčkách motoru a vyhodnocuje jejich odchylky od naprogramovaného optimálního stavu pro dosahování maximálního krouticího momentu motoru. Na základě zjištěných informací pak ovlivňuje okamžik zážehu a intenzitu a dobu hoření jiskry na svíčce a předává elektromagnetickému ventilu v karburátoru impulzy pro potřebné dávkování paliva. Řídicí jednotka je vybavena pamětí, která například zaznamenává poslední provozní stav motoru, odchylky od nastavených hodnot, teploty řídicí jednotky, počet provozních hodin motoru, počet úspěšných startů, předcházející připojení diagnostického systému apod.

Již zmíněný elektromagnetický ventil je elektronický prvek, vložený do těla karburátoru. Od řídicí jednotky dostává impulzy, jejichž prostřednictvím dávkuje do karburátoru potřebné množství paliva v celém rozsahu otáček motoru od 0 % do 100 %. Reakční časy na povely z řídicí jednotky jsou v milisekundách, proto elektromagnetický ventil dokáže během jedné sekundy až 30× ovlivnit dávku paliva, potřebnou pro chod motoru.

Dalším stavebním prvkem systému STIHL M-Tronic a současně součástkou, která má také své místo na těle karburátoru, je spínací přístroj. Jedná se o malý mikrospínač, umístěný pod páčkou sytičové klapky. Zapnutí či vypnutí uvedeného mikrospínače pak dává řídicí jednotce informaci o startu studeného motoru, tedy informaci o zvýšené potřebě paliva, nutné pro rozběh motoru.

Aby mohla mezi jednotlivými prvky zařízení STIHL M-Tronic probíhat výměna potřebných informací, jsou propojeny kabelovým svazkem, ukončeným diagnostickou zdířkou. Prostřednictvím ní je možné připojit diagnostický systém STIHL, který umožní provést rychlou kontrolu všech použitých elektronických prvků. Pomocí diagnostického systému může servis provést kalibraci řídicí jednotky, tedy načtení parametrů nového elektromagnetického ventilu, případně vrátit elektronické řídicí jednotce původní tovární nastavení. Prostřednictvím diagnostiky si můžeme také zobrazit informace uložené v paměti řídicí jednotky. Celý průběh diagnostiky se všemi dostupnými informacemi se po jejím ukončení stává součástí diagnostického protokolu, poskytnutého buď v elektronické, nebo tištěné verzi.

V praxi systém STIHL M-Tronic řídí a ovlivňuje chod motoru tak, aby ve všech provozních podmínkách motor neustále dosahoval maximálního kroutícího momentu s co nejmenší potřebou paliva. Výsledkem je vyrovnaný chod v celém spektru otáček motoru s minimálními emisemi škodlivých látek ve výfukových plynech. Řídicí jednotka reaguje na výraznější změnu nadmořské výšky, případně na velké změny vlhkosti vzduchu úpravou směšovacího poměru paliva se vzduchem. Podobně reaguje i na kvalitu paliva, ale jen v případě jeho výhřevnosti. U současných benzínů umožní dosažení maximálního výkonu motoru až do obsahu 25 % přimíchaného množství biolihu. Řídicí systém motoru STIHL M-Tronic v současné době nalezneme hned u několika strojů.

Přihlášení

K provozování webu používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies .